علائمي که نشان می‌دهد کامپیوتر شما ويروسي است

انتشار: 23 آذر 1396
بازدید: 39 بار
ويروس

علائمي که نشان می‌دهد کامپیوتر شما ويروسي است

ويروس هاي كامپيوتري مي توانند نشانه هاي مختلفي داشته باشند كه در اين مطلب سعي داريم اين نشانه ها را مرور كنيم.

ويروس

 

رفتارهای غیرمنتظره در سیستم بايد زنگ خطری باشند که باید به دنبال علت آن‌‌ها باشید يكي از اين علت ها وجود ويروس در سيستم شماست ،حال با هم اين نشانه هارا مرور مي كنيم.

 

  • كنترل هارد دیسک از دست شماخارج شده است

هفته گذشته شما ۳۰ درصد فضای خالی روی هارد دیسک خود داشتید اما در حال حاضر، شما کمتر از ۵ درصد در اختیار دارید و این درحالی است که شما هیچ فایل بزرگی دانلود و یا هیچ نرم‌افزار جدیدی نصب را نکرده‌اید، پس این داده‌ها از کجا می‌آیند؟ به احتمال زیاد پاسخ این است که نرم‌افزارهای مخرب این فایل‌ها را دانلود کرده و آن‌ها را روی هارد دیسک ذخیره می‌کنند. یکی دیگر از شاخص‌های وجود ویروس، فعالیت‌های بیش از حد هارد دیسک است. اگر هارد دیسک شما در حالی‌که هیچ برنامه‌ای را اجرا نکرده‌اید و یا امکان دسترسی به فایل‌‌ها ندارید فعالیت بالایی دارد، باید به وجود ویروس‌ها شک کنید.

  • عدم دسترسي به سرويس هاي ويندوز

یکی از ساده‌ترین روش‌های دسترسی به سرویس‌های عمومی ویندوز استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Del است، با این حال اگر از این طریق موفق نشوید احتمالا تلاش می‌کنید روی نوار ابزار راست کلیک کنید تا Task Manager برای‌تان باز شود اما باز هم موفق نمی‌شوید. در نهایت شاید به منوی استارت متوسل شوید و یا ممکن است بخواهید کنترل پنل را باز کنید اما حتی خواهید دید که Command Prompt فاقد هرگونه فایل است. در این شرایط تقریبا به نظر می‌رسد چیزی از دسترسی شما به سرویس‌های ویندوز جلوگیری می‌کند و این احتمال وجود دارد که یک ویروس عامل این اختلال باشد.

  • برنامه‌های جدید به‌طور غیرمنتظره ظاهر می‌شوند

گاهی اوقات با برنامه‌هایی مواجه می‌شوید که به‌صورت ناگهانی اجرا می‌شوند، این احتمال وجود دارد که این نرم‌افزارها از نصب‌کننده‌های مشکوک اما مشروع برخوردار باشند. با این حال، اگر آن‌ها به‌طور ناگهانی ظاهر شده‌اند و شما مطمئن هستید که آن‌ها را به اشتباه نصب نکرده‌اید، این می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک آلودگی در سیستم‌تان باشد.

  • وجود مشکل در اتصال به اینترنت

اگر از اتصال ضعیف شبکه رنج می‌برید، ممکن است یکی از دلایل آن، وجود خطاهایی باشد که از چشم شما پنهان مانده‌اند؛ با این حال اگر این خطاها به‌طور ناگهانی یا در رابطه با هر گونه رفتار غیرمعمول دیگر شروع شوند، ممکن است نشان‌دهنده وجود یک آلودگی ویروسی باشد.

  • فایل‌های شما از بین می‌روند

یکی از غم‌انگیزترین گرایش‌ها در سال‌های اخیر، افزایش نرم‌افزار مخرب ransomware بوده است. این نرم‌افزار تمام فایل‌های شما را رمزگذاری کرده و آن‌ها را خارج از دسترس قرار می‌دهد و حتی تهدید به انتشار آن‌ها می‌کند. تنها راه باز کردن فایل‌ها اغلب پرداخت هزینه و یا جریمه در بیت‌کوئین است که البته بازهم هیچ تضمینی برای باز کردن رمز وجود ندارد.

  • کامپیوتر شما کند شده است

در طول زمان، دلایل زیادی برای کند شدن عملکرد کامپیوتر شما وجود دارد. شما باید تمام مظنونین اصلی از جمله حافظه‌هایی مثل کروم را حذف کرده و بررسی کنید که تمام سخت‌افزارهای شما به‌صورت منظم و مناسب کار می‌کنند. اگر تمام موارد را بررسی کردید اما باز هم شاهد عملکرد کند سیستم خود بوده‌اید، باید به وجود برنامه‌های مخرب و ویروس‌ها در سیستم خود شک کنید.

  • آنتی‌ویروس شما غیرفعال است

اگر کسی بخواهد به‌صورت مخفیانه وارد منزل شما شود قطعا یکی از بهترین راه‌ها، غیرفعال کردن سیستم امنیتی منزل است؛ در واقع ویروس‌های کامپیوتری نیز به همین شیوه عمل می‌کنند. برخی از انواع نرم‌افزارهای مخرب قادر به غیرفعال کردن سرویس نرم‌افزار آنتی‌ویروس برای دسترسی به دستگاه شما هستند. بنابراین اگر سرویس خاموش است یا نرم‌افزار آنتی‌ویروس مورد نظر شما قادر نیست تا به‌روزرسانی شود، پس زمان شروع مبارزه با آلودگی‌ها فرا رسیده است.

  • مرورگر شما به درستی کار نمی‌کند

در اواسط سال ۲۰۰۰ پنجره‌های موسوم به پاپ‌آپ یک معضل جدی برای کاربران بودند. پنجره‌هایی فوق‌العاده تحریک‌کننده در مرورگر اینترنت اکسپلورر که حاکی از کمین تروجان‌ها و بدافزارهای مخرب در سیستم هستند. البته این روزها تنها یک پنجره ظاهر می‌شود که به نظر می‌رسد تنها یک آگهی مزاحم باشد. با این حال، اگر حتی در زمانی‌که مرورگر شما باز نیست هم این پنجره‌ها برای‌تان نمایش داده می‌شوند، ممکن است سیستم‌تان به مشکل آلوده شدن دچار شده باشد! بسیاری از این پنجره‌های مخرب مربوط به نرم‌افزارهای ضد ویروس جعلی و یا هشدارهایی است که به شما می‌گویند دستگاه‌تان آلوده شده است.

امتیاز این نوشته

مطالب مشابه