چرا حجم اینترنت من زود تمام می‌شود؟

انتشار: 26 دی 1396
بازدید: 43 بار
اینترنت

چرا حجم اینترنت من زود تمام می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که همیشه کاربران گوشی های هوشمند از آن گلایه دارند تمام شدن حجم اینترنت می باشد که در این پست با هم راههای جلوگیری از مصرف پنهان اینترنت را با هم مسدود می کنیم.

اینترنت

 

  • بروزرسانی خودکار اپلیکیشن‌های موبایل

آپدیت شدن خودکار اپلیکیشن‌ها در تلفن‌های هوشمند اندرویدی و iOS به صورت پیش فرض انجام می‌شود. در پلی استور تنها کافی است تا به یک شبکه وای‌فای متصل شوید و پس از آن با آپدیت شدن تمامی برنامه‌های موجود مواجه خواهید شد. این قضیه در محصولات آیفون هم به همین ترتیب است. برای مثال شما هندست‌تان را در حالتی که یک شبکه وای‌فایل متصل است، چند ساعت به حال خودش رها می‌کنید و پس از آن متوجه می‌شوید که تعداد زیادی از اپ‌های موجود در آن به صورت خودکار آپدیت شده‌‌اند.

در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS این امکان به کاربر داده شده تا آپدیت شدن خودکار اپلیکیشن‌ها را متوقف کند.

برای متوقف کردن آپدیت خودکار برنامه‌ها در اندروید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. گوگل پلی استور را در دستگاه خود باز کنید.
  2. وارد منوی تنظیمات شده و Auto-update apps را انتخاب کنید.
  3. در پنجره باز شده، گزینه Do not auto-update apps را برگزینید.

برای متوقف کردن آپدیت خودکار برنامه‌ها در iOS، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد منوی تنظیمات شوید.
  2. iTunes and App Store را انتخاب کنید.
  3. در بخش اول که مربوط به دانلود خودکار بوده، همه گزینه‌های موجود را غیرفعال کنید.

iOS

جلوگيري از دانلود خودكار تلگرام

دانلود خودکار محتوا در تلگرام یکی از اصلی‌ترین مواردی است که باعث مصرف بی‌رویه حجم اینترنت شما می‌شود. این دانلود خودکار محتوا برای مواردی چون Voice (صداهای ضبط شده)، فایل‌های تصویری متحرک GIF و عکس‌ها به صورت پیش فرض فعال است.

برای مثال حالتی را در نظر بگیرید که وارد یک چنل پر از محتوای صوتی و تصویری می‌شوید، در این زمان با وارد شدن به چنل، تمامی صدا‌های ضبط شده، فایل‌های GIF و تصاویری که در آن می‌بینید، به صورت خودکار برای‌تان دانلود و بارگذاری می‌شوند. در واقع شاید اصلا از همان ابتدا به این محتواها نیازی نداشته باشید و برای کار دیگری چنل را باز کرده‌اید؛ اما از‌ آن جایی که گزینه دانلود خودکار محتوا در تلگرام شما فعال بوده، چنین چیزی رخ می‌دهد.

برای غیرفعال کردن دانلود خودکار فایل‌ها در تلگرام و کنترل آن، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. اپ را باز کنید و وارد منوی تنظیمات شوید.
  2. گزینه Data and storageرا انتخاب کنید.
  3. در بخش Auto-Download Media می‌توانید دانلود خودکار همه فایل‌ها را فعال و یا غیرفعال کنید.

اینستاگرام پر مصرف

اینستاگرام هم یکی از آن دسته اپ‌های محبوب اما پر مصرف کاربران است که با نمایش ویدیو و عکس می‌تواند در به پایان رسیدن زود هنگام حجم اینترنت‌تان، نقش پر رنگی داشته باشد. در منوی آپشن این برنامه، بخشی با نام Cellular Data Use قرار داشته که گزینه‌ای با عنوان Use Less Data را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با انتخاب این گزینه اینستاگرام در مصرف داده‌های شما مخصوصا برای زمانی که از دیتای گوشی استفاده می‌کنید، صرف جویی می‌کند. این صرفه جویی در مصرف دیتا، با فشرده سازی تصاویر و ویدیوها و شاید کمی افت کیفیت‌شان همراه خواهد بود. در واقع اگر از طرفداران سرسخت اینستاگرام هستید، مشکل زود تمام شدن حجم اینترنت‌تان شاید به این برنامه مربوط شود.

مصرف اينترنت به صورت پنهاني توسط برنامه ها

برنامه‌های زیادی برای سیستم عامل‌های مختلف در زمینه مدیریت دیتای اینترنت موجود بوده که کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها میزان مصرف‌شان از اینترنت را کنترل کنند. این کنترل به‌ صورتی بوده که مثلا مصرف اینترنت اپلیکیشن Google maps را در یک بازه زمانی مشخص به کاربر ارایه می‌شود. در این حالت می‌توانید میزان مصرف اپ‌های مختلف را به صورت جدا جدا بررسی کنید.

خوشبختانه سسیتم عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز، به صورت پیش‌فرض یک نمونه از این برنامه‌ها را با عنوان Data Usage دارند و می‌توانید بدون نصب اپ‌ اضافی در این زمینه، دیتای مصرفی اینترنت‌تان را کنترل کنید. اگر حجم مصرفی که بخش کنترل دیتا به شما نشان می‌دهد با آن چه سرویس ارایه دهنده اینترنت ثبت کرده، متفاوت است، حتما با سرویس ارایه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید و مشکل را در میان بگذارید.

در صورتی که تمامی موارد بالا را بررسی کرده‌اید و همچنان با مشکل زود تمام شدن حجم اینترنت مواجه هستید، احتمال هک شدن وای‌فای شما وجود داشته که در این زمینه‌ هم بهتر است با سرویس دهنده اینترنت خود تماس بگیرید تا شما را برای ایمن‌تر کردن مودم وای‌فای خود، راهنمایی کند.

 

امتیاز این نوشته

مطالب مشابه