فناوری شارژ بی سیم چیست و چگونه کار می کند؟

انتشار: 15 مهر 1396
بازدید: 61 بار
شارژ بی سیم

فناوری شارژ بی سیم چیست و چگونه کار می کند؟

شارژ بی سیم یکی از فن آوری های جدید و نوظهور در عرصه تکنولوژی می باشد. سیستم عامل IOS از پیشگامان ورود به این حوزه به حساب می آید.با Afshin-Najafi.iR همراه باشید تا مزایا و معایب و چگونگی کارایی این فناوری را به شما بگوییم.

شارژ بی سیم

شارژ بی سیم چیست؟

چنین شارژرهایی با استفاده از یک سطح الکترومغناطیسی، انرژی را در میان دو شی رد و بدل می کنند. این دو شی عبارت هستند از یک استند یا پد شارژ که به شکل معمول توسط یک سیم رابط به برق متصل گشته و دستگاهی که از یک باتری بهره برده و سخت افزار دریافت انرژی شارژ بی سیم را نیز در خود دارد.

به شکل ساده زمانی که دستگاه خود را بر روی یک استند می گذارید عملیات انتقال انرژی و شارژ آغاز می گردد و پس از برداشتن موبایل، قطع خواهد شد. چنین حالتی می تواند حتی باعث گردد که دلتان برای شارژر سیمی خود تنگ شود اما در آینده این تکنولوژی پیشرفت کرده و حتی با داشتن چندین سانت فاصله، باز هم عملیات شارژ انجام خواهد شد.

استانداردهای مختلف شارژ بی سیم

شارژ بی سیم نیز دارای استانداردهای قدیمی و نوپاست.از مهم ترین این استاندارد ها می توان به Qi و PMA و Rezence اشاره نمود .

Qi

استاندارد Qi یا شارژ القایی توسط یک سطح الکترومغناطیسی می تواند انرژی را به دستگاه دیگری انتقال دهد؛ در این میان قدرتی که حاصل می گردد در حد ۵ وات بوده که کم و بیش در حد همان شارژر های سیمی است. همانگونه که گفتیم، استاندارد شارژ القایی توسط گوگل و سازندگان اسمارت فون های اندرویدی پذیرفته گشته و در میان موبایل های نکسوس و برخی پرچمداران نظیر ال جی G4، گلکسی اس ۶ و حتی برخی از موبایل های ویندوزی نوکیا/ مایکروسافت نیز دیده می شود.

PMA و Rezence

استاندارد PMA که با نام Powermat نیز شناخته می شود، در اوایل سال ۲۰۱۵ با Rezence ادغام گشت. اما مزیت این استاندارد نسبت به Qi چیست؟ به سادگی می توان گفت استاندارد مذکور (که با نام A4WP نیز شناخته می شود) از همان تکنولوژی شارژ القایی استفاده می کند اما به شکلی تشدید شده. برای مثال در پدهای Qi می توان صرفا یک دستگاه را تا فاصله ۴ سانتی قرار داد و شارژ نمود اما پدهای A4WP به یک دستگاه محدود نبوده و می توانند چند محصول مختلف را به شکل همزمان شارژ کنند.

معایب شارژ القایی

شارژ القایی در میدان های مغناطیسی اتفاق می افتد. میدان مغناطیسی می تواند بزرگ باشد، اما معمولا تنها می تواند یک رشته کوتاه از انرژی را ایجاد کند (مثل کره زمین که با ایجاد میدان مغناطیسی، نیروی گرانش را به وجود می آورد).

برای مثال یک مسواک بی سیم را در نظر می گیریم، آن را در یک پایه قرار می دهیم و آن شارژ می شود، ارتباط نزدیک بین مسواک و پایه قابل قبول نیست، اما واقعیت اینست که مسواکتان به دلیل کمبود قدرت پایه در تشکیل میدان مغناطیسی، در نزدیکی ارتباط دهنده اصلی قرار می گیرد و در اصل وایرلس شارژ می شود! و تنها به دلیل قدرت کمِ شارژ است که در نزدیکی پایه قرار می گیرد.

تنها مشکلی که در اینجا وجود دارد، سرعت و قدرت شارژ است. تلاش برای شارژ القایی، مسلما به خوبی شارژ فیزیکی و مستقیم نیست اما به هر صورت یک تکنولوژی جدیدست دیگر!

در واقع دارای یک قطعه سیم پیچی شده کوچک و قابل تغییر شکل است که در هر اسمارت فون، تبلت یا آلترابوکی می تواند جای بگیرد. این مشکلی است که با گذشت زمان حل می گردد و به دستگاه های امروزی مربوط می شود.

نوآوری در عرصه های دیگر

امروزه کمپانی های خودروسازی نیز برای از این فن آوی جدید در خودروهای خود استفاده می کنند. با استفاده از آن دیگر نیازی به بنزین و یا گازوئیل نیست که این امر منجر به از بین رفتن آلودگی های محیط زیستی ناشی از بنزین می شود. یکی از دغدغه های دارندگان این مول از خودروها زمان زیادی است که برای شارژ خودرو مصرف می شود. نسل جدید خودروهای برقی با اتصال کردن سنسورهای هوشمند در کف خودرو از طریق خط کشی های خیابان شارژ صورت می پذیرد و انقلاب بزرگی را در عرصه حمل و نقل ایجاد می کند. علاوه بر صنعت حمل و نقل، این تکنولوژی جدید به حوزه تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی نیز وارد شده است و بسیاری از بیمارستان ها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان از آن بهره می گیرند.

امتیاز این نوشته

مطالب مشابه