آیا BIYONG نسخه بلاک چین تلگرام است؟

انتشار: 31 اردیبهشت 1397
بازدید: 99 بار
BIYONG

آیا BIYONG نسخه بلاک چین تلگرام می باشد؟

به تازگی نرم افزاری منتشر شده است به نام BIYONG که متعلق به کشور سنگاپور است و ادعا می کند که تلگرام بدون فیلتر را اراده داده است که همان نسخه بلاک چین است.در ادامه ما این ادعا را بررسی می کنیم.

BIYONG

 

در بازه ای از زمان هستیم که هر روز یک نرم افزار جدید ادعای تلگرام بدون فیلتر بودن می کند! از نمونه های داخلی مثل تگرام طلایی و هات گرام بگیرید که هر روز در لباس های مختلف مثل تلگرام ایکس تقلبی ظاهر می شوند اما ترنجی آن ها را شناسایی می کند تا حتی نسخه های خارجی با ادعای نسخه بلاک چین تلگرام! امروز نرم افزاری که ادعا می شود سنگاپوری است با نام BiYong (بیانگ) بین کاربرهای ایرانی همه گیر شده و ادعای نسخه بلاک چین تلگرام را دارد! 

این برنامه  اولین کلاینت تلگرام است که نسخه اندروید آن را روی گوگل پلی (Google Play) یا همان فروشگاه نرم افزاری اندروید قرار ندارد اما از اپ استور (App Store) فروشگاه نرم افزاری iOS قابل دانلود است! نکته عجیب تر اما این است که با ورود به سایت دانلود تلگرام BiYong با دو گزینه iOS و اندروید مواجه می شوید. این جا دو QR Code (روی دسکتاپ) به شما نماش داده می شود و لینک مستقیم ارایه نمی شود. با اسکن کردن این دو QR Code متوجه شدیم هر دو QR Code کاملا یکسان و متعلق به نسخه اندروید هستند!

اما آیا امنیت BiYong که ادعا می کند نسخه بلاکچین تلگرام است، تضمین شده است؟ ما در ترنجی با همکاری کاربر ترنجی به نام کاربری “رسول آریان” این موضوع را بررسی کردیم و به موارد زیر رسیدیم:

1- سایت: http://biyong.sgنام فارسی: بی یانگ (معنی به فارسی:بیوگرافی)

تاریخ ساخت سایت: ۲ فروردین ۱۳۹۷
تاریخ ویرایش: ۷ فروردین ۱۳۹۷
تاریخ انتقضا: 2 فرودین ۱۳۹۹

2- سازنده: شخصی به نام Xiaojian Yuایمیل: biyong123456@gmail.com

از طریق سایت sgnic.sg ثبت شده است

نام پکیج اپلیکیشن:
org.telegram.btcchat.apk

3- ساخت کشور سنگاپور

4- نسخه ۱.۴.۶حجم ۳۰.۸۲ مگابایت

5- کرنل آن جدید نیست. مربوط به یکی از نسخه های قدیمی تلگرام است. البته نه خیلی قدیمی. چون پاک کردن پیام را دارد، اما در بخش تنظیمات که میرویم مشخص است که جزء نسخه های خیلی جدید هم نیست.

6- با آنتی ویروس کلین مستر تلگرام بیانگ (Biyong) را چک کردم، ایرادی از آن نگرفت.

7- قابلیت مکالمه ندارد. به محض آنکه می خواهد تماس برقرار شود، از برنامه خارج شده و استاپ می شود. البته به نظر نمی آید که عمدی باشد. ظاهرا کرش می کند‌.

اینکه تلگرام بیانگ نسخه بلاکچین تلگرام باشد پاسخ مشخص “خیر” را دارد! اگر چنین اتفاقی به صورت رسمی رخ می داد ابتدا پاول دروف که دست به توییترش خوب است (!) حداقل یک توییت درباره آن منتشر می کرد.

همچنین سوال اینجاست که چرا یک شرکت و شخص سنگاپوری اقدام به ارایه نسخه بدون فیلتر تلگرام کند؟ آیا تلگرام در سنگاپور فیلتر است؟ (در صورتی که اصلا تلگرام در سنگاپور فیلتر نیست)

نکته ای که توجه ما را جلب کرد این است که بر خلاف نسخه های ایرانی تلگرام بدون فیلتر، تلگرام Biyong برای ارسال کد تاییدیه اجبارا برای شما پیامک ارسال نمی کند، بلکه ابتدا کد به صورت درون برنامه ای ارسال شده و اگر نیاز داشتید، می توانید از گزینه پیامک استفاده نمایید.

هیچ گزینه برای انگلیسی کردن تلگرام BiYong در بخش های غیر انگلیسی وجود ندارد، پس احتمال فارسی کردن تلگرام Biyong نیز منتفی می شود.

حال تصمیم با شماست که از این نرم افزار استفاده کنید یا خیر ؟

منبع:ترنجی و biyong

امتیاز این نوشته

مطالب مشابه