قابليت هاي جالب اندرويد اندروید 8.0 (اوریو)

انتشار: 5 آذر 1396
بازدید: 78 بار
اندرويد-8

قابليت هاي جالب اندرويد اندروید 8.0 (اوریو)

اندروید 8.0 با نام Oreo (اوریو) به صورت رسمی منتشر شده است. اوریو نام یک بیسکویت کرم دار معروف است.با ماهمراه باشيد.

 

اندرويد-8

گوگل قابلیت های جدید سیستم عامل خود را به دو دسته تقسیم کرده است؛ دسته ی اول، با نام “تجربیات شناور” و دسته ی دوم با نام ” قابلیت های حیاتی” می باشند که هر کدام بخش های متفاوتی از سیستم را دربر می گیرند.

قابلیت های موجود در دسته ی ” تجربیات شناور ” عبارتند از: قابلیت تصویر در تصویر، نقطه های نوتیفیکیشن ها، پر کردن اتوماتیک فیلدها و انتخاب هوشمند متن

قابلیت های موجود در دسته ی ” حیاتی ” نیز عبارتند از: امنیت بیشتر برای گوگل پلی، بهینه سازی هایی در سیستم عامل و کنسول Play

همچنین، تغییرات دیگری را نیز در زمینه های زیر شاهد هستیم:

تغییرات در رابط کاربری سیستم عامل، کانال های نوتیفیکیشن، ایموجی های جدید، آیکون های واکنش پذیر، Wi-Fi Aware، AAudio API برای تجربه ی صوتی بهتر و  Project Treble

در ادامه به اختصار هریک از قابلیت های جدید را بررسی خواهیم کرد.

قابلیت تصویر در تصویر:

با استفاده از این قابلیت که برای اولین بار شاهد انتشار آن در اندروید تی وی بودیم، می توانید دو ویدئو را به صورت هم زمان مشاهده نمایید. این قابلیت در حقیقت همانند قابلیت استفاده ی چندپنجره ای اندروید است اما اندکی لطافت و هماهنگی بیشتری دارد و می توانید در لایه ی اصلی سیستم عامل بدون نیاز به باز کردن پنجره ای جدید از آن استفاده کنید.

نقطه های نوتیفیکیشن ها :

شاید اولین چیزی که در بررسی این قابلیت متوجه آن شوید، نام نسبتاً غیرمرتبط آن با این قابلیت باشد. این قابلیت در حقیقت در بالای هر اپلیکیشن که از آن نوتیفیکیشن خوانده نشده ای داشته باشید، دایره ای ایجاد می کند و تعداد نوتیفیکیشن مربوط به آن اپلیکیشن را به شما نمایش می دهد. این قابلیت را پیشتر در سیستم عامل iOS دیده بودیم اما حالا راه خود را به اندروید نیز پیدا کرده است.

AutoFill :

اتو فیل به قابلیتی گفته می شود که به شما کمک می کند تا بتوانید بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات در فیلدها، انجام این کار به به سیستم عامل بسپارید. بدون شک پیش از این، این قابلیت را در مرورگرها نیز مشاهده کرده اید اما در اندروید 8 این کار به وسیله ی خود سیستم عامل و در اپلیکیشن های مختلف انجام می شود و تنها اختصاص به مرورگر ندارد.

انتخاب هوشمند متن:

کپی و پیست کردن متن در اندروید بیش از هر زمانی با استفاده از این امکان آسان شده است. این قابلیت شامل یک هوش مصنوعی می باشد که با بررسی کپی های انجام شده به وسیله ی شما، حدس می زند که ممکن است شما در آینده چه چیزهایی را می خواهید کپی کنید. بنابراین، این کار را پیش از شما و با سرعت بیشتری انجام می دهد.

بهره گیری از نسخه ی 8 جاوا و ماشین بهینه ساز:

این قابلیت به معنی عملکرد هرچه بهتر اندروید اریو نسبت به نیاکان خود می باشد. در این نسخه از سیستم عامل همچنین، از ماشین بهینه سازی استفاده شده است که می تواند براساس نتایج بنچمارک ها تا دو برابر سرعت دستگاه را بهینه سازی کند و تجربه ی کاربری بهتری را در اختیار کاربران این سیستم عامل قرار دهد.

محدودیت های پس زمینه:

یکی از مشکلاتی که بیشتر کاربران با آن روبرو هستند، فعالیت ناخواسته ی اپلیکیشن ها در پس زمینه می باشد. به این معنی که زمانی که از یک اپلیکیشن خارج می شوید، آن اپلیکیشن همچنین در حافظه ی رم دستگاه باقی می ماند و به فعالیت خود ادامه می دهد. برای برخی اپلیکیشن ها این قابلیت ضروری است اما استفاده ی برخی دیگر از این قابلیت تنها باعث افت بازدهی باتری و سخت افزار دستگاه می باشد. برای حل این مشکل، گوگل در اندروید 8 قابلیت جدیدی را به نام Background limits مورداستفاده قرار داده است.

کنسول Play:

کنسول Play قابلیتی است که به صورت مستقیم توسعه دهندگان اندرویدی را هدف قرار داده است. با استفاده از این قابلیت، این افراد می توانند از کرش کردن و خروج ناگهانی کاربر از اپلیکیشن خود جلوگیری کنند و آن را کنترل نمایند.

کانال های نوتیفیکیشن ها:

گوگل با معرفی و استفاده از این قابلیت سعی در نظم دادن به نوتیفیکیشن های دریافتی در سیستم عامل خود داشته است. چراکه احتمالاً شما نیز زمانی که نوتیفیکیشن های زیادی دریافت می کنید، اگر بخواهید نوتیفیکیشنی خاص را پیدا کنید، با مشکلاتی روبرو شده اید. برای حل این مشکل از کانال های نوتیفیکیشن استفاده شده است. با استفاده از این قابلیت، شما زمانی که منوی نوتیفیکیشن های خود را مشاهده می کنید، نوتیفیکیشن های خود را به صورت دسته بندی شده مشاهده خواهید کرد. برای نمونه، نوتیفیکیشن های اپلیکیشن تلگرام در یک تب نمایش داده می شوند که با لمس آن می توانید تمامی نوتیفیکیشن های آن را مشاهده کنید.

ایموجی های جدید:

همانند نسخه های پیشین سیستم عامل اندروید، در این گوشی هم شاهد بروزرسانی ایموجی ها یا همان شکلک های جذاب کیبورد هستیم.

بهینه سازی باتری برای بازدهی بیشتر:

گوگل تلاش کرده است تا با عرضه ی نسخه ی هشتم از سیستم عامل محبوب خود، بازدهی باتری را در گوشی ها و تبلت های استفاده کننده از این سیستم عامل بیش از هر زمانی افزایش دهد. از همین رو، در اندروید Oreo شاهد وجود محدودیت هایی برای اجرای برودکست ها ( سرویس هایی مانند تلگرام که نیاز به اجرا در پس زمینه و دریافت نوتیفیکیشن دارند )، سرویس ها ( همانند اجرای اپلیکیشن های پخش موزیک در پس زمینه ) و استفاده از موقعیت کاربر را شاهد هستیم. البته این محدودیت ها مشکلی را برای کاربران در استفاده از اپلیکیشن ها ایجاد نمی کند و ضمن بازدهی بالای اپلیکیشن ها، باعث بازدهی بیشتر باتری دستگاه های اندرویدی نیز خواهد شد.

افزایش سرعت اجرای ریبوت شدن سیستم عامل و اجرای اپلیکیشن ها:

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی توسعه دهندگان XDA، در اندروید Oreo شاهد سرعت بیشتری از سیستم عامل اندروید خواهیم بود. بر این اساس، سرعت ریبوت شدن ( بارگذاری دوباره ی سیستم عامل ) تا دو برابر از آنچه که پیشتر در نسخه های قبلی اندروید دیده بودیم، افزایش یافته است. همچنین، در همین راستا سرعت اجرای اپلیکیشن های نصب شده در اندروید Oreo نیز به صورت قابل توجهی افزایش خواهد داشت.

پشتیبانی سخت افزاری از فناوری های جدید برای توسعه به وسیله ی کمپانی ها:

امسال شاهد عرضه ی دستگاه هایی بودیم که در آن ها از نمایشگرهای HDR استفاده شده بود. حالا و در اندروید 8، گوگل به صورت رسمی پشتیبانی سیستم عامل اندروید از این نوع نمایشگرها را آغاز کرده است. بنابراین، در دستگاه های سال 2018 باید شاهد افزایش استفاده از نمایشگرهایی با قابلیت پشتیبانی از فناوری HDR باشیم.

قابلیت Wi-Fi Aware:

Wi-Fi Aware به کاربرانی با دستگاه های پشتیبانی شده این امکان را می دهد تا بتوانند با دستگاه های دیگر با استفاده از ارتباط Wi-Fi و بدون نیاز به ارتباط اینترنتی، با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

قابلیت AAudio API برای تجربه ی صوتی بهتر:

AAudio یک API جدید در سیستم عامل اندروید است که امکان استفاده از نهایت توان با کمترین تاخیر و بهترین کیفیت پخش صدا را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد.

علاوه بر آن، در اندروید اریو برای اشتراک گذاری باکیفیت صدا با استفاده از بلوتوث از کدک هایی چون LDAC استفاده شده است. کمپانی سونی و گوگل در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته اند و در نهایت امکان اشتراک گذاری فایل صوتی با حجم دیتای بیشتر از 990 کیلوبیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می دهد. این به معنی کیفیت بهتر پخش صدا برای بلوتوث های بی سیسم با استفاده از دستگاه های اندرویدی می باشد.

Project Treble:

با استفاده از پروژه ی Treble، اندروید Oreo یک رابط در دسترس تر را به خود خواهد دید. این به این معنی خواهد بود که کمپانی هایی چون کوالکام و مدیاتک می توانند دسترسی بهتری به کامپوننت های موردنیاز خود در سیستم عامل داشته باشند.

همچنین، استفاده از این پروژه می تواند عرضه ی بروزرسانی های سیستم عامل اندروید را سریع تر و آسان تر کند.

2/5 - (1 امتیاز)

مطالب مشابه